SJ TheDaily - шаблон joomla Форекс
-->

انتشار کتاب مهندسی سینما نوشته حامد پوراسفندیانی

تاریخ درج: 11 خرداد 1394

 

عرضه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

 16 تا 26 اردیبهشت ماه

مهندسی سینما

برنامه‌ریزی و دستیاری کارگردانبه عنوان مدیریت فرایند و کنترل پروژه‌های فیلم‌سازی

نوشته حامد پوراسفندیانی

 معرفی کتاب:

پروژه‌های فیلم‌سازی بسیاری، در کشور ما با تأخیر، هزینه بیش از حد معین شده و خارج از زمان‌بندی دقیق به انجام می‌رسند. آسیبی که تا حد زیادی، توسط برنامه‌ریزان و دستیاران خبره کارگردان، قابل پیشگیری و یا تخفیف است. اما افسوس که بسیاری از فعالان این عرصه، به «دانش مدیریت پروژه» بی‌توجه بوده و معدود منابع فارسی موجود در این زمینه نیز، ترجمه شده و بدین دلیل با فرهنگ، ساختار و فرآیندهای بومی تولید در سینمای ایران ناسازگارند. برخی از دست اندرکاران تولید سینـمای کشورمان نیز، وضعیت اجرای پروژه‌ها در ایران را پر از اتفاقات پیش‌بینی نشده تلقی کرده و بدین‌جهت با منفی‌بافی اذعان می‌کنند که در چنین شرایطی «برنامه‌ریزی و کنترل پروژه» فاقد کارکرد است. تمام دلایلی را که ایشان جهت تببین قضاوت خود ارائه می‌نمایند، می‌توان برای حذف مجریان طرح، مدیران تولید و به طور کلی همه نیروهایی که با آینده‌سنجی پروژه سروکار دارند، به کار برد و عملاً هیچ پروژه‌ای را برنامه‌ریزی و مدیریت نکرد. اگر پروژه نیاز به مجری‌طرح و مدیرتولید دارد، به برنامه‌ریزی و کنترل پروژه هم نیاز خواهد داشت. در این راستا، نگارنده «مهندسی سینما» با احساس نیاز به منبعی مبتنی بر شرایط روز فیلم‌سازی ایران، پشتوانه تحصیلات مهندسی خود و سوابق عملی در برنامه‌ریزی تولیدات سینمایی و تلویزیونی، کتاب حاضر را تألیف و تلاش کرده روش‌هایی را پیشنهاد نماید که بهبوددهنده عملکرد پروژه‌های سینمایی‌مان باشد.

شاید اولین سوالی که ذهن خواننده را، با روبرو شدن با این کتاب، مشغول می سازد این باشد که در این کتاب «منظور از مهندسی چیست؟». به عبارتی «مهندس سینما کیست و چه کاری مهندسی سینماست؟». نگارنده در پیشگفتار کتاب چنین توضیح داده است که «مهندس» فردی است با ذهنی دقیق و ساختارمند که مسائل را تحلیل، راه‌حل‌های موجود را شناسایی، راه‌حل‌های ممکن را خلق، نیازمندی‌ها، خروجی‌ها، نقاط قوت و ضعف هر یک از این راه‌حل‌ها را پیش‌بینی و آن‌ها را سبک سنگین می کند، بهترین را برمی‌گزیند و به صورتی اصولی، راه‌حل بهینه منتخب را پیاده‌سازی و مسأله را مرتفع می‌سازد. اما از آنجا که مسائل، بسیار گسترده‌اند و نمی‌توان دانش روبرو شدن با همه آنها را در خود یکجا جمع کرد، مسائل را به حوزه‌هایی تفکیک و دسته‌بندی کرده‌ایم و بدین ترتیب، به عنوان نمونه، کسی که در حوزه مسائل الکترونیک تخصص دارد را، مهندس الکترونیک، کسی که در حوزه مسائل مکانیک تخصص دارد را، مهندس مکانیک و کسی که در حوزه مسائل پتروشیمی تخصص دارد را، مهندس پتروشیمی، می‌نامیم. با گسترش دانش بشری، حوزه مسائل وی نیز گسترده‌تر شده و شاخه‌های مهندسی بیشتری ایجاد گشته‌اند. با این تعریف، «مهندس سینما» نیز کسی است که با ذهنی تربیت شده، مسائل پیش روی در تولید و عرضه «آثار سینمایی» را بررسی، راه‌حل‌های بهینه را شناسایی و اجرا می‌کند. این تعریف بیش از همه، برازنده «دستیار کارگردان و مدیر برنامه‌ریزی» است.

کتاب «مهندسی سینما» تلاشی است جهت آشناسازی علاقمندانی که می‌خواهند به گونه‌ای اصولی پای در سینما و حوزه «برنامه‌ریزی و دستیاری کارگردان» بگذارند. حوزه‌ای که بر خلاف دیگر حِرَف سینمایی (کارگردانی، بازیگری، تدوین، فیلم‌برداری و ...) منابع علمی و تجربی جامع و روشنگری به فارسی برایش نگاشته نشده و آموزه‌های ارائه‌شده در منابع لاتین نیز، نه به جهت مشکل ارتباط زبانی، بلکه به جهت وجود تفاوت‌ها و در واقع تضادهای میان روابط و ‌سازوکارهای سینمای ما با دیگر نظام‌های سینمایی دنیا، فارغ از حقارت نگری به آنچه که داریم و بزرگ‌نمایی آنچه که آنان دارند، در سینمای مملکت ما چندان قابل کاربست نیست.

«مهندسی سینما»، گامی است اولیه برای گسترش تفکر مهندسی در سینما و تمرکز اصلی را بر مباحث «مدیریت فرایند و مدیریت پروژه» گذارده است. دیگر حوزه‌های دانش مهندسی، مانند «اقتصاد مهندسی (Engineering economics)»،  «سیستم‌های اطلاعات مدیریت (Management information systems)» و «تحقیق در عملیات (Operations Research)» نیز از دیگر مباحث کاربردی است که جای طرح آنها در سینمای ما خالی است.

در فصول مختلف «مهندسی سینما»، سعی شده است حوزه‌های گونه‌گونی را که برنامه‌ریز و دستیار کارگردان با آن روبروست، مورد بحث قرار داده و توصیه‌هایی برای به اجرا در آوردن مدیریت شده هر فعالیت و عملیات ارائه نماییم. اما هر آنچه که گفته شده، نه قانونی لازم‌الاجرا و مدعی ارائه جواب همه مسائل پیش رو، که تنها فراهم‌کننده ایده‌ها، اطلاعات و هدایت‌های لازم برای اخذ بهترین تصمیم توسط برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان است. در نهایت، این برنامه‌ریز و دستیار هوشمند است که در مواجهه با سؤالات و مسائل مختلف، جوانب را سنجیده و بهترین راه را برمی‌گزیند. کتاب، ابتدا با بررسی نمودار سازمانی، افراد شاغل در یک پروژه فیلم‌سازی را معرفی کرده و به این سوال پاسخ می‌دهد که «فیلم‌ها را چه کسانی می‌سازند؟». سپس به «فاز پیش از پیش‌تولید» پرداخته و در فصول متوالی فازهای «پیش‌تولید» و «تولید» را از منظر برنامه‌ریزی بررسی می‌کند. در پیوست نیز، برخی مباحث جانبی که آشنایی با آن‌ها برای «برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان» مفید است، شامل نگاهی کلی به فعالیت‌های اصلی فازهای «پس از تولید» و «عرضه»، «دوربین‌های متداول در سینمای ایران» و «واژه‌نامه‌ای کاربردی از اصطلاحاتی که یک دستیار کارگردان با آن‌ها مواجه می‌شود»، ارائه شده است.

مخاطب این کتاب، علاوه بر فعالان سینمای کشور، دانشجویان این رشته و همچنین همه علاقمندان به عرصه تولید و ساخت سینماست و بطور کلی به تمامی آنانی که قصد ورود به عرصه حرفه‌ای فیلمسازی ایران را دارند و یا فعالانی که می‌خواهند بر دانش خود بیافزایند، آموزه‌های عملی، اجرایی، مبتنی بر شرایط واقعی فعلی و در عین حال مبتنی بر تفکر دقیق‌ مهندسی و مدیریت علمی ارائه می‌نماید.

 

جهت مشاهده بیوگرافی نویسنده اینجا را کلیک نمایید.

   

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارتباط با ما

تهران، خیابان آزادی، دانشگاه صنعتی شریف، ساختمان انجمن فارغ التحصیلان  15
(+98 21) 66085860
 (+98 21) 66164490-2
 
66085866  
3000101151  
[email protected]  
https://telegram.me/AlumSharif  

آمار سایت

مجموع بازدید کنندگان
99600
صفحات بازدید شده
3458995
صفحات بازدید شده امروز
525
بازدید هفته گذشته
52163

آخرین نظرات

tehrandigi.com
We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree